Alt du trenger å vite om D-vitamin

D-vitamin omtales gjerne som solens vitamin, og er viktig for å både opprettholde et normalt immunforsvar og styrke skjelettet og benbygningen. Vitaminet bidrar også til å opprettholde normalt nivå av kalsium og fosfor. Dette er mineraler som er essensielle for skjelett og tenner. Det daglige inntaket av D-vitamin er viktig, spesielt her i Norge hvor vi er eksponert for lite sollys store deler av året.

Hva gjør D-vitamin i kroppen?

Studier viser at det er mange som har for lave nivåer av D-vitamin. Det kan gjerne skyldes at det finnes lite naturlig D-vitamin i matvarer, så vi er avhengig av sollys for å opprettholde normale nivåer. Lave nivåer kan gå utover benvev, muskler og immunforsvar. Vitaminet bidrar blant annet til:

  • Immunforsvarets normale funksjon
  • Normal absorbsjon og utnyttelse av kalsium og fosfor
  • Normale kalsiumnivå i blodet
  • Vedlikehold av normale ben
  • Vedlikehold av normal muskelfunksjon
  • Vedlikehold av normale tenner
  • Celledelingsprosesser

Mangel på D-vitamin kan gjøre at du føler deg slapp, trett og utmattet. Du har kanskje opplevd at du har mer energi, er med opplagt og er gladere om sommeren? Om sommeren er solen en veldig viktig kilde til D-vitamin, og det er lite sollys som skal til for å fylle lagrene. Kun 15-20 minutter om dagen med sol på ansikt og armer er tilstrekkelig. Om vinteren, når solen står lavt, får vi ikke nok D-vitamin fra sollys her i Norge. Da kan det ofte være nødvendig med et ekstra tilskudd.

Kilder til D-vitamin

Det er få matvarer som inneholder D-vitamin, men de viktigste kildene er fet fisk, rogn og fiskelever. Andre kilder kan være margarin og ekstra lett melk som er tilsatt D-vitamin. Er du vegetarianer, kan du få en liten mengde gjennom matvarer som er tilsatt D-vitamin, som varianter av havremelk og soyamelk. Helsedirektoratet sier at dette mest sannsynlig ikke er nok og at et kosttilskudd kan tas for å bidra til å opprettholde normale nivåer.